وبلاگ

۱ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

بررسی کلی نرم افزار افتر افکت

آیا تا به حال عبارت افتر افکت را شنیده اید؟ اگر نه حتما کلمه انیمیشن را شنیده اید این نرم افزار یکی از قدرتمند ترین ابزارهای خلاقانه ساخت کلیپ و انیمیشن در تاریخ است. ما در این مقاله قصد داریم این نرم افزار را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهیم و هر چیزی را که قرار است در ابتدای کار با این نرم افزار بدانید را به شما آموزش دهیم.

در این نوشته قصد داریم اطلاعات مورد نیازی را که برای شروع کار با این ابزار را نیاز دارید را در اختیار شما قرار دهیم

اگر شما می خواهید بدانید این ابزار چه کاربردی دارد و چه آثاری را می توان با آن خلق کرد پس با ما همراه باشید.

در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به:

  • افتر افکت چیست؟
  • افتر افکت در کجا استفاده می شود؟
  • تارخچه افتر افکت
  • مقایسه موشن گرافیک و انیمیشن کلاسیک
  • بررسی موشن گرافیک
  • موارد استفاده از جلوه های ویژه
  • چگونه افتر افکت را یاد بگیریم
  • نحوه کار با افتر افکت
  • تفاوت افتر افکت و پریمیر
  • مدت یادگیری این ابزار چقدر است؟

خب آماده شوید تا با هم این نرم افزار قدرتمند را مورد بررسی قرار دهیم

افتر افکت چیست؟

افتر افکت یک نرم افزار دو و نیم بعدی برای ساخت انیمیشن است که در ساخت انیمیشن، فیلم های سینمایی، آهنگ سازی و جلوه های بصری استفاده می شود. این نرم افزار مانند برادر کوچکش فتوشاپ دارای قابلیت لایه بندی است

افتر افکت در کجاها استفاده شده است؟

به دلیل تطبیق پذیری این نرم افزار در آثار معروف تلویزیونی استفاده شده است در زیر چند نمونه از این آثار سینمایی را ذکر می کنیم

  • the walking dead
  • star trek: into the darkness titles
  • Enders Game
  • Action Movie Kid

واقعا آثار بی نظیری را می توان با این نرم افزار ایجاد کرد. راه های مختلفی برای ایجاد جلوه های ویژه وجود دارد و هر چیزی که ذهن انسان می تواند آن را تصور کند  در این نرم افزار می توان ایجاد کرد.

تاریخچه افتر افکت

در سال 1993 اولین نسخه از این نرم افزار عرضه شد و  از آن زمان بار ها ابزار های جدیدی به آن اضافه شده است. اولین نسخه از نوع دیگر این نرم افزار از شرکت Science and Art (CoSA) در دو نسخه ارائه شد که به شما اجازه میداد خصوصیات یک لایه را تغییر داده آن را به حرکت درآورید البته این نرم افزار فقط قابلیت کار کردن بر روی کامپیوترهای اپل را داشت.

تنها یک سال پس از عرضه برنامه قابلیت شگفت انگیز جدیدی به نام multi-machine rendering و motion blur را دریافت کرد که قبل از پایان سال در سال 1994 شرکت ادوبی آن را در اختیار گرفت و تا اکنون این شرکت این نرم افزار را هر سال به صورت کامل شده عرضه میکند.

این نرم افزار هر ساله به نسخه جدیدی با قابلیت های مفید آپدیت می شود جالب است بدانید که این نرم افزار در سال 2019 جایزه اسکار علم و فنی را دریافت کرد.

مقایسه انیمیشن کلاسیک و موشن گرافیک

 

معمولا کسی که طراح موشن گرافیک است با یک انیماتور اشتباه گرفته می شود تفاوت بین انیمیشن و موشن گرافیک در این است که اصطلاح انیمیشن برا ی جا به جایی شکل و داده استفاده می شود در واقع تمایز بین تو تصویر با فاصیه زمانی کوتاه را انیمیشن می گویند که با قرار دادن تعدادی فریم طراحی شده کنار هم ساخته می شود. موشن گرافیک بیشتر در حوزه طراحان گرافیک است که به عنوان مثال از آن برای ساخت نحوه تولید محصول استفاده می شود. در واقع موشن گرافیک توسط نرم افزار طراحی شده (مثل نوشتن متن و حرکت دادن آن) و با صوت ترکیب می شود تا پیام خود را راحت تر به بیننده برساند.

انواع انیمیشن

1- انیمیشن برداری دو بعدی

2-انیمیشن پایه سه بعدی

3-انیمیشن شخصیت

4-تایپوگرافی حرکتی

5-انیمیشن UX و UI

6-جلوه های بصری

7-جلوه های بصری

این ابزار برای ایجاد صحنه هایی به کار می رود که در دنیای واقعی نمی تواند وجود داشته باشد یا هزینه اجرای آن بسیار زیاد است صحنه هایی مانند پریدن از ارتفاع خیلی زیاد یا پرواز انسان و انفجار که با استفاده از پرده سبز به راحتی و با کمترین هزینه قابل اجراست

افتر افکت یک برنامه سه بعدی سازی خوب نیست

نرم افزار افتر افکت تا حدودی برای ایجاد جلوه سه بعدی بر روی فیلم مناسب است اما برای ساخت محیط سه بعدی نباید به این نرم افزار تکیه کرد. برای ساخت محیط سه بعدی بهتر و کارآمد تر در فیلم بهتر است از نرم افزار cinema 4D استفاده کنید که برای این کار ساخته شده است

افتر افکت یک ویرایشگر فیلم نیست

اگر قصد دارید چند کلیپ ویدئویی را ویرایش کنید و به آن موسیقی متن اضافه کنید و جلوه های صوتی برای آن بیفزایید افتر افکت برای این کار مناسب نیست و بهتر است از نرم افزار هایی مانند premiere pro و avid استفاده کنید

نرم افزار افتر افکت برای ایجاد یک جلوه بصری یا حرکت دادن یک موضوع مناسب است و برای این کار ساخته شده اما برای ویرایش کلیپ مناسب نیست.

چگونه  میتوان افتر افکت را یاد گرفت

روش هنای زیادی برای یادگیری این نرم افزار وجود دارد که برخی آسان و برخی نیز راحت است. در ادامه لیستی منابعی که می توان از آنها افتر افکت را یاد گرفت اشاره شده است.

1- آموزش از یوتیوب

یوتیوب یک منبع رایگان و مفید با کلی آموزش کارآمد درباره این نرم افزار است. این منبع مناسب کسانی استکه می خواهند خیلی سریع و با کمترین هزینه این نرم افزار را یاد بگیرند. شما با جستجوی عبارت after effect می توانید به چندین هزار ویدئوی آموزشی افتر افکت دسترسی داشته باشید. کانال هایی که در یوتیوب بهترین آموزش ها را در زمینه افتر افکت انتشار میدهند عبارت اند از:

  • ECAbrams
  • JakeinMotion
  • Video Copilot
  • Ukramedia
  • School of Motion

 

2-دانشکده هنر و گرافیک

اگر می خواهید این ابزار را به صورت آکادمیک بیاموزید می توانید در دانشکده هنر ثبت نام کنید و این نرو افزار را از پایه یاد بگیرید که طبیعتا باید هزینه این آموزش را نیز در نظر بگیرید. هزینه این دانشکده ها بسته به موقعیت و کیفیت آموزش آن متفاوت است.

3- آموزش به صورت آنلاین

یا اگر حوصله و وقت رفتن به دانشکده را ندارید خوشبختانه با  همه گیر شدن اینترنت این امکان فراه است که شما بتوانید در خانه یا محل کار خود آموزش ببینید می توانید به صورت آنلاین با ثبت نام کردن در سایت های مربوطه افتر افکت را از مبتدی تا پیشرفته بین 6 تا 8 هفته به خوبی یاد بگیرید و حتی این سایتها برای شما مدرک معتبر نیز ارائه میدهند.

نحوه دریافت افتر افکت

شما می توانید این نرم افزار را از سایت شرکت ادوبی بخرید و به صورت قانونی استفاده کنید اما به دلایلی امکان خرید این نرم افزار از داخل ایران امکان پذیر نیست و مجبوریم به صورت کرک شده از سایت های ایرانی آن را دانلود کنیم. برنامه افتر افکت شامل چندین پلن است که میتوانید طبق نیاز خود از آن استفاده کنید.

انواع پلن های نرم افزار افتر افکت
Individual
Business
Students and Teachers
Schools and Universities

اسکریپت ها و افزونه ها

اسکریپت ها و افزونه های مفید و متنوعی برای افتر افکت وجود دارد که با نصب آن می توانید از امکانات بیشتر این ابزار استفاده کنید از جمله اسکریپت javascript و css میتوان نام برد 

پلاگین ها 

افزونه های ماژول زیادی برای انواع منظور ها وجود دارد که به عنوان مثال برای وارد کردن فایلی با فرمت خاص به افتر افکت از این نوع پلاگین استفاده می شود. از پلاگین ها برنامه نویسان برای کارهای خاص استفاده میکنند که به صورت پیش فرض همراه با برنامه نیست.

تفاوت افتر افکت با پریمیر

شما حتما نام یک نرم افزار دیگری از این شرکت را شنیده اید که نام آن پریمیر است در نرم افزار پریمیر می توان یک ویدئو را برش داد، به هم چسباند، صوت و موسیقی اضافه کرد و به صورت کاملا حرفه ای آنرا ویرایش کرد که این امکان در افتر افکت وجود ندارد. درواقع پریمیر ساخته شده تا بتوانید یک فیلم را به طور کامل ویرایش کنید. اما افتر افکت در کل برای افزودن انیمیشن و جلوه های ویژه و به حرکت درآوردن موضوعات مختلف طراحی شده است

یادگیری افتر افکت چقدر طول میکشد

اگر شما می خواهید به صورت حرفه ای این نرم افزار به صورت تخصصی یاد بگیرید حداکثر دو سال زمان لازم است. شما می توانید با دیدن نمونه کار های زیاد و تمرین کردن آن ها به بالا بردن مهارت خود کمک کنید. اگرمی خواهید به صورت جامع و مختصر افتر افکت را یاد بگیرید می توانید به صورت آنلاین با استفاده از سایت های آموزش مجازی یا یوتیوب در عرض 8 هفته به صورت نیمه حرفه ای آن را یاد بگیرید.


 

  • علی ذکاوت