وبلاگ

  • ۰
  • ۰

تعریف بیماری ام اس 


بیماری مالتیپل اسکلروزیس (به انگلیسیMultiple sclerosis) یا ام اس شایع ترین بیماری عصبی است که بالغین را در سراسر جهان درگیر و ناتوان می کند. بیشتر افراد مبتلا به ام اس در سنین بین 20 تا 50 سال قرار دارند و نرخ آن در مکانهای نزدیک تر به استوا پایین تر است. با ما همراه باشید تا برای شما نحوه تفسیر ام آر آی مغز ام اس و علائم این بیماری شرح دهیم

ام.اس یک بیماری اتوایمیون است بدین معنا که سیستم ایمنی بدن به بافت های خودش حمله می کند. چنین فرایندی میلین را از بین می برد، غشاء چربی که فیبرهای عصبی مغز و نخاع را پوشانده و از آنها محافظت می کند.

میلین را می توان به عایق روی سیم های الکتریکی تشبیه کرد. زمانیکه میلین آسیب می بیند، پیغام صادره در طول آن عصب متوقف شده و یا به کندی منتقل می شود.

نواحی آسیب ام اس

علائم اولیه بیماری ام اس

  • مشکلات بینایی
  • سوزش و بی حسی
  • درد و اسپاسم
  • ضعف یا خستگی
  • مشکلات تعادل یا سرگیجه
  • مسائل مثانه
  • اختلال عملکرد جنسی
  • مشکلات شناختی

مردم کانادا بیشترین میزان بیماری ام اس در جهان را دارند و بر اساس داده های موجود در آمریکا هزینه های مستقیم و غیرمستقیم بیماری ام اس در سالهای 1999 تا 2008 بین 52.880 دلار تا 54.244 دلار در سال برآورد شده است. ام اس یک بیماری ارثی نیست، اما داشتن پدر، مادر، خواهر و برادر مبتلا احتمال وقوع آن را کمی افزایش می دهد. دانشمندان ژن هایی را شناسایی کرده اند که به نظر می رسد حساسیت ابتلا به ام اس را افزایش می دهند.

ام آر آی مغز ام اس

کاربرد گسترده ی MRI (تصویربرداری مغناطیسی) انقلابی در توانایی تشخیص اسکلروز ایجاد نموده است. در بیش از 90% از مردمِ مشکوک به ابتلا به MS، تغییرات مربوط به بیماری در مغز و یا نخاع شناسایی می شود.

MRI چیست؟

MRI نوعی بررسی (تست) است که بدون استفاده از اشعه X و با به کار بردنِ یک آهنربای بزرگ، امواج رادیویی و کامپیوتر، تصاویر بسیار واضحی از بدن انسان تولید می کند.

با MRI اغلب می توان مناطق آسیب دیده ای در مغز و یا نخاع را تشخیص داد که سایر روشهای تصویر برداری مانند اسکن CAT نمی توانند تشخیص دهند.

روش های تشخیص برای بیماری ام اس

 گوش دادن پزشک به شکایات بیمار

شاید یکی از ساده ترین، اما در عین حال اصلی ترین راه تشخیص بیماری ام اس، خوب گوش دادن پزشک به شکایات بیمارانی است که تا حدی علایم مربوط به ام اس را گزارش می کنند.

گاهی اوقات برخی افراد به پزشک مراجعه می کنند و هیچ علامتی از ام اس را گزارش نمی کنند، اما از علائمی مانند دست و پا چلفتی شدن، پرش های عضلانی غیرارادی و تکان خوردن غیرارادی عضلات شکایت می کنند.

ممکن است بیمار علائمی نامربوط را هم گزارش کند و متاسفانه برخی موارد، پزشک علایم را جدی نمی گیرد و پس از مدتی که بیمار با علایمی وخیم تر مراجعه می کند، شاید فرصت طلایی درمان او، طی این مدت از دست برود .

گاهی اوقات مشاهده می شود که برخی از خانم ها علایم مربوط به ام اس را طی دوران یائسگی تجربه می کنند و اگر پزشک متخصص به خوبی شکایات بیمار را نشنود و علایم بیماری را در نظر نگیرد، ممکن است آنها را با هم یکی بگیرد و در تشخیص اشتباه کند .

عکس ام آر آی مغز

 ارجاع دادن بیمار به متخصص مغز و اعصاب

گاهی اوقات بیماران به پزشک عمومی و یا دیگر تخصص ها مراجعه می کنند و از علایمی شبیه به ام اس نزد آنان شکایت می کنند. این گروه از پزشکان باید بلافاصله بیمار را به متخصص مغز و اعصاب ارجاع دهند تا هر چه زودتر فرایند درمانی برای او انجام گیرد .

آزمایش ام آر آی

انجام MRI از مغز و ستون فقرات بیماران مشکوک به ام اس می تواند نقش مهمی را در تشخیص این بیماری ایفا کند. متخصص مغز و اعصاب (نورولوژیست) و متخصص رادیولوژی (رادیولوژیست) می توانند با مشاهده عکس MRI تشخیص بیماری ام اس را بدهند.

در MRI بیماران ام اسی، لایه محافظ اطراف مغز و نخاع دچار آسیب شده و اصطلاحا دمیلینه می شود.

بررسی مایع نخاع

متخصص مغز و اعصاب با گرفتن مایع مغزی نخاعی از درون نخاع (در پشت کمر) و بررسی آن می تواند بیماری ام اس را تشخیص دهد. این کار می تواند بر اساس تجویز پزشک و در مطب او با بیهوشی خفیف انجام گیرد ( به صورت سرپایی).

به افرادی که مایع مغزی نخاعی از آنها گرفته می شود توصیه می شود مقدار زیادی کافئین بنوشند تا بدن آنها مواد از دست رفته خود را بازسازی کند. حتما این کار باید تحت نظر و تجویز متخصص مغز و اعصاب انجام گیرد، در غیر این صورت فرد با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد .

 تشخیص چشم پزشک به طور نسبی

چشم پزشکان باید بسیار هوشیار باشند و به محض اینکه در طی معاینه، به ام اس فردی مشکوک شدند برای بررسی بیشتر او را به متخصص اعصاب ارجاع دهند تا در صورت اثبات ام اس، بلافاصله درمان برای او انجام گیرد.

تقریبا 90 درصد افراد مبتلا به بیماری ام اس از تاری دید و دوبینی و مشکلات بینایی رنج می برند.

سبک زندگی و درمان های جایگزین

راه کار های کاهش اثرات ام اس

بیماری ام اس

استراحت کافی داشته باشید

. خستگی از علائم معمول ام.اس است و استراحت منجر به کاهش خستگی خواهد شد .

ورزش را فراموش نکنید

ورزش هوازی منظم در موارد خفیف تا متوسط ام.اس مزایای بسیار مفیدی به همراه دارد . این مزایا عبارتند از بهبود قدرت و تونوس عضلانی، ایجاد تعادل و هماهنگی و کمک به کاهش افسردگی . شنا نمونه ی بسیاری خوبی از ورزش هوازی مناسب برای بیماران ام.اسی حساس به گرما می باشد .

از گرما دوری کنید

. گرمای شدید می تواند منجر به ضعف شدید عضلانی شود. اگرچه برخی افراد مبتلا به ام.اس با گرما اذیت نمی شوند و حتی از حمام و دوش آب گرم لذت می برند، ولیکن پیش از در معرض قرار گیری با حرارت بیش از حد، جوانب احتیاط را به جا آورید تا وقتیکه از چگونگی واکنش خود مطلع شوید. هیچگاه در سونا یا جکوزی حاضر نشوید مگر اینکه فردی را به عنوان همراه در کنار خود داشته باشید تا در صورت لزوم به خروج شما از محل کمک کند. چنانچه دچار تشدید علائم توسط گرما شدید ، سرد کردن بدن برای مدت چند ساعت منجر به بازگشت شما به حالت نرمال خواهد شد .پ

کاهش دمای بدن

 بسیاری از بیماران مبتلا به ام.اس با گرما، علائم بیماری شان تشدید می شود . چنانچه در منطقه گرم و مرطوبی زندگی می کنید، درخانه تهویه مطبوع داشته باشید. همچنین حمام ولرم یا سرد نیز می تواند تسکین دهنده و آرام بخش با شد .

داشتن رژیم غذایی متعادل

 یک رژیم غذایی سالم و متعادل منجر به حفظ قدرت سیستم ایمنی بدن شما خواهد شد.

جمع بندی

در این نوشته به بررسی علائم بیماری ام اس پرداخته شد و درباره راه های تخفیف این بیماری نیز اشاراتی کردیم. برای تشخیص بیماری ام اس ام آر آی دقیق ترین روش تشخیص است و برای اطمینان از وجود بیماری ام اس حتما باید به صورت حضوری به پزشک مراجعه کنید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی